Achaja

achaja 1

achaja 2KSIĄŻKA

Jest tu jakiś heraldyk? – donośny głos wybił się nad pozostałe. – Niech powie, czyj to herb: rozplaskany ptak na czerwonym polu, z żółtą plamą na łbie?

Co by było gdyby Polska była potęgą światową? Co by się wydarzyło gdyby Rzeczpospolita trafiła do świata, w którym setki lat temu rządziła mityczna księżniczka Achaja? Księżniczka, która służyła w babskim wojsku, bo przecież tylko baby się do wojaczki nadają, a później była niewolnicą sponiewieraną na wszystkie możliwe sposoby…

Polecił mi tę książkę kolega. Pamiętam, że opis mnie nie zachęcił – wydawała mi się zbyt wojenna. A tak naprawdę książka opowiada o księżniczce Achai, która z księżniczką nie ma wcale wiele wspólnego.

Mimo, że dwa wydane cykle tytułowane są jako Achaja, ja zdecydowanie odróżniam je i traktuję jak dwie różne książki:

1. Achaja – pierwsze trzy części wydane w latach 2002 – 2004 – konsekwentnie prezentuję powyżej stare okładki, takie jakie ja mam, bo moim zdaniem o wiele lepiej prezentują atmosferę książki – to historia Achai.

Pamiętam z niej przede wszystkim realność opisów. A przez realność rozumiem brutalność. Damskie wojsko, bezwzględne w swojej naturze. Niewola – nie cofająca się przed niczym w walce o przetrwanie. Warto to przeczytać chociażby dla bohaterów, dla śledzenia przemiany samej Achai, która na początku księżniczka – kończy jako bezwzględna, niekobieca monarchini.

Niestety pierwszy tom super i później coraz gorzej. Końcówka przytłoczyła mnie opisami i wstawkami, których sensu nie rozumiem, ale przeczytałam dla samej historii, bo mega wciąga. Jak dla mnie to klasyka, którą trzeba przeczytać.

2. Pomnik cesarzowej Achai – wydawana od 2012 r. – to już zupełnie inna historia, ale też zupełnie inna książka. Napisana o wiele lżej, z genialnym humorem (!), jest wielu ciekawych bohaterów. Świat – setki lat po rządach Achai.

Czyta się w ciągu nocy i chce więcej. Doskonały pomysł na pomieszanie świata wysokiej techniki, z magią i zacofanymi krainami. Tego się nie da przedstawić w opisie bez cytowania książki – a naprawdę warto ją przeczytać. Pomysł jest świeży, nietypowy i bardzo, bardzo dobry. Ja się zachłysnęłam.

Historia ma w sobie wiele z historii detektywistycznej, jest wiele wątków równolegle, ciekawych zwrotów akcji, niespodziewanych zdarzeń, ale wszystko napewno konsekwentne i logiczne.

W stylu: Gra o tron, Cykl o Mordimerze Madderdinie, Trylogia Anioła Nocy, Wiedźmin, Metro 2033

Wszystkie książki są pięknie ilustrowane przez Dominika Brońka. Wydawnictwo Fabryka Słów wydało teledysk z ilustracjami. Świetny pomysł!

Na stronie wydawnictwa znajdziecie fragmenty książek, na przykład: http://fabrykaslow.com.pl/ksiazki/pomnik-cesarzowej-achai-t-1/fragment/orp-huzar-przed-korekta-6245

Andrzej Ziemiański 

Achaja Tomy I-III

Achaja – Pomnik cesarzowej Tomy I-III

Fabryka Słów zaczęła nagrywanie audiobooka. Czyta Joanna Jeżewska – podoba mi się lekko zdarty głos lektorki:

Achaja: Achaja, tom 1 [Andrzej Ziemiański]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

 

Bardzo ciekawy wywiad z autorem: http://xiegarnia.pl/wideo/andrzej-ziemianski-wywiad/

Skomentuj

